Filharmonia Kaliska zaprasza na koncert

Pierwszy majowy koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej będzie spotkaniem z muzyką Gustava Mahlera oraz Richarda Wagnera, a także solowym popisem puzonisty basowego Orkiestry FK – Macieja Chyżego, który wykona własną aranżację „Koncertu f-moll na tubę” Ralpha Vaughana Williamsa. Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi maestro Ruben Silva. Wykonanie IV Symfonii G-dur Mahlera uświetni występ znakomitej sopranistki – Ewy Tracz.

Jubileusz 50-lecia istnienia, Filharmonia Kaliska obchodzi w trakcie całego sezonu artystycznego 2024/2025, świętując go w najwłaściwszy sposób – przygotowaniem dla swoich melomanów jak największej liczby koncertów ze wspaniałymi dziełami wielkich mistrzów. Pierwszy majowy koncert Filharmonii Kaliskiej rozpoczną dwa krótkie fragmenty opery „Lohengrin” jednego z najwybitniejszych twórców dramatu muzycznego, niemieckiego kompozytora, dyrygenta i teoretyka muzyki okresu romantyzmu - Richarda Wagnera, który na wczesnym etapie swojego życia rozważał plan rozpoczęcia kariery literackiej. Studiował w tym celu przede wszystkim dzieła dawnej literatury niemieckiej, pełne mitycznych i legendarnych wątków, co stało się fundamentem jego najważniejszych dzieł, także operowych. „Lohengrin” to historia tragicznej miłości tajemniczego rycerza, który przybywa w łodzi ciągniętej przez łabędzia, aby pomóc szlachetnej damie – księżniczce Elzie, córce króla Henryka Ptasznika z dynastii Ludolfingów.  Rycerz zwyciężając walkę o jej cześć i dobre imię, zostaje jej mężem, lecz pod warunkiem, że jego imię pozostanie dla wszystkich, także poślubionej księżniczki – tajemnicą. W finale dzieła, zawiedziony złamaną przez księżniczkę Elzę przysięgą, tytułowy Lohengrin wyznaje, że jest synem Parsifala, jednego z rycerzy świętego Grala – kielicha, z którego pił Chrystus w czasie Ostatniej Wieczerzy. Podczas koncertu 9 maja usłyszymy dwa fragmenty tego epokowego dzieła Wagnera - wstęp do I i III aktu opery.

Własną aranżację „Koncertu f-moll na tubę” angielskiego kompozytora i badacza muzyki ludowej, twórcy dziewięciu symfonii oraz utworów orkiestrowych, chóralnych i muzyki filmowej – Ralpha Vaughana Williamsa przygotował puzonista basowy Orkiestry FK – Maciej Chyży. Dzieła Vaughana Williamsa zakorzenione są w tradycji późnoromantycznej, wzbogaconej elementami angielskiej muzyki ludowej i renesansowej, a także  impresjonizmu (kompozytor studiował u Maurice’a Ravela) oraz neoklasycyzmu. Utwory angielskiego mistrza cechuje niezwykła inwencja melodyczna, zaczerpnięta z muzyki ludowej, która nadaje jego muzyce idyllicznego charakteru. Z wolna rozwijane tematy, niespieszne tempa oraz zabarwienie warstwy melodyczno-harmonicznej elementami muzyki ludowej kreują spokojny i skłaniający do kontemplacji świat. Jednak Vaughan Williams nie był twórcą jednowymiarowym - w jego twórczości przejawiają się także cechy modernistyczne. W dziełach Brytyjczyka spotkamy nietypowe rozwiązania formalne, stosowanie skal modalnych i politonalności oraz nowoczesną orkiestrację, z wykorzystaniem oryginalnej barwy instrumentu, jak np. w „Koncercie f-moll na tubę basową”.

W drugiej części koncertu usłyszymy niezwykle interesujące dzieło Gustava Mahlera - "IV symfonię G-dur" w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej pod batutą maestro Rubena Silvy z udziałem znakomitej sopranistki Ewy Tracz. O niejednoznacznym charakterze tej kompozycji i nieoczywistych tropach w jej recepcji możemy przeczytać choćby w krótkim omówieniu Ryszarda Daniela Golianka na łamach internetowego Dwutygodnika (źródło), które wieńczy ważna refleksja dotycząca finału i wymowy całego dzieła: Jest też w tym utworze poważniejsze przesłanie, wynikające z pojmowania wiary chrześcijańskiej jako ostoi prawdziwej miłości i manifestujące się w wyrafinowanym wprowadzeniu miłosnej tonacji E-dur. W tej tonacji rozbrzmiewa podniosła i wysmakowana kulminacja pod koniec trzeciej części symfonii, a także ostatni odcinek finałowej pieśni o urokach życia niebiańskiego. W tej szczególnej aurze tonalnej Mahler odzwierciedlił piękno niebiańskiej muzyki, wykonywanej przez anioły pod wodzą świętej Cecylii. „Nie ma na ziemi takiej muzyki, którą można by porównać z naszą” – śpiewa głos sopranowy. Symfonia skomponowana w tonacji G-dur kończy się w E-dur – opuszczamy więc tym samym sferę naiwnych wyobrażeń, powracamy do metafizyki i znanej od E.T.A. Hoffmanna romantycznej ideologii muzyki, pojmowanej jako sztuka kosmiczna, ucieleśnienie Boga i Miłości."

GUSTAV MAHLER I JEGO EPOKA
9 maja 2025 r., godz. 19.00
Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej /Aula im. prof. Jerzego Rubińskiego Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Kalisz, ul. Nowy Świat 28-30/

program
Richard Wagner - Wstęp do I aktu opery "Lohengrin"; Wstęp do III aktu opery "Lohengrin"
Ralph Vaughan Williams - Koncert f-moll na tubę
Gustav Mahler - IV symfonia G-dur

wykonawcy
Maciej Chyży  — puzon
Ewa Tracz  — sopran

Ruben Silva — dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej

 

bilety

80 zł – bilet normalny, 70 zł – bilet ulgowy do nabycia online: Filharmonia Kaliska: tutaj lub Bilety24.pl: tutaj

a także w Kasie biletowej Filharmonii Kaliskiej, Aleja Wolności 2, 62-800 Kalisz
tel.: +48 62 757 07 48, e-mail: bilety@filharmoniakaliska.pl

Rezerwacji biletów można dokonywać telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub osobiście w godzinach otwarcia kasy.
Sprzedaż biletów: w kasie od wtorku do piątku w godz. 12:00 - 17:00, w dniu koncertu w godz. 12:00 - 15:00 oraz na godzinę przed koncertem w miejscu wydarzenia.

WKST za FK
Wersja do druku
Wersja PDF