Jak zostać podróżnikiem?

Z Kalisza do Kamerunu to gra internetowa, w której można wcielić się w postać Stefana Szolca-Rogozińskiego, kaliskiego podróżnika.

W ramach programu „Kultura w Sieci” Miejska Biblioteka Publiczna im. A. Asnyka w Kaliszu stworzyła grę internetową skierowaną do młodzieży ostatnich klas szkół podstawowych. Wcielając się w postać polskiego podróżnika Stefana Szolca-Rogozińskiego, gracze udają się w wirtualną podróż, w której poznają historię odkrycia Kamerunu. Oficjalna premiera gry odbędzie się 26 października 2020 r. Będzie jej towarzyszyło spotkanie on-line z twórcami.

Kultura dostępna w sieci

Kaliska biblioteka skorzystała ze wsparcia zorganizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w formie programu „Kultura w sieci”. 

Pomysł narodził się z chęci przedstawienia losów kaliskiego podróżnika w angażujący i atrakcyjny dla młodzieży sposób. Gra łączy kontekst historyczny ze współczesnym, zabawnym stylem narracji i elementami znanymi młodzieży ze świata wirtualnego, np. okienkiem czatu, za pomocą którego Szolc-Rogoziński komunikuje się z napotkanymi podczas podróży postaciami.

Nauka historii przez zabawę

Na bazie informacji i zdigitalizowanych dokumentów przygotowanych przez pracowników biblioteki stworzono wielowątkowy scenariusz z podziałem na cztery etapy podróży: XIX-wieczny Kalisz, Paryż, rejs po oceanie, Afryka. W każdym z nich gracz, sterujący postacią podróżnika, musi zmierzyć się z zadaniami, do których wskazówki odnajdzie w archiwalnych zdjęciach, mapach oraz stworzonych przez bibliotekę podcastach.

Dodatkowo, przedpremierowo, biblioteka zorganizowała międzyszkolny turniej, w którym uczniowie walczą o pierwsze miejsce w rankingu.

Kulisy realizacji

Całość wirtualnej przygody została zaprojektowana w stylistyce nawiązującej do ilustracji książkowych, co tworzy pomost pomiędzy światem cyfrowym a rzeczywistym.

Współautorem projektu jest warszawskie studio programistyczne Panowie Programiści, specjalizujące się we współpracy z branżą kultury. Panowie Programiści odpowiadali za zaprogramowanie gry, koordynację prac na wszystkich etapach realizacji: stworzenie konceptu, kreacji oraz development. Layout gry, autorskie ilustracje, a także user experience  opracował zespół Sparing Digital Consulting.

Premiera odbędzie się w formie relacji online, dostępnej na Facebookowym fanpage’u biblioteki: https://www.facebook.com/events/763162700902866
Podczas wydarzenia, twórcy wspólnie opowiedzą m.in. o inspiracjach i etapach powstawania gry.

Link do gry (aktywny 26.10, od godziny 20): https://zkaliszadokamerunu.pl

MBP w Kaliszu
Wersja do druku
Wersja PDF