A-Kumulacje 2025 podsumowane
Jury piątej edycji „A-Kumulacji 2025” zdecydowało się wyróżnić honorowo 6 artystów oraz przyznać 3 regulaminowe nagrody. Główną - zakup pracy do kolekcji sztuki współczesnej Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu - zdobyła Natalia Czarcińska, autorka książki artystycznej, wykonanej w technice risografii „Podręcznik nawigacji”, za konsekwencję w podejmowaniu konceptualnych „ćwiczeń z nawigacji”, które prowadzą naszą wyobraźnię w nieznane, intymne obszary poszukiwania bezpiecznego miejsca/domu/lądu.
Nagroda Prezydenta Miasta Kalisza, Krystiana Kinastowskiego, którą jest zakup wyróżnionej pracy do kolekcji sztuki współczesnej, przypadła w udziale Biance Rolando, autorce tryptyku malarskiego „Poławianie”, za twórcze wykorzystanie tradycji malarskiej, odwagę kaligraficznego poszukiwania kształtów wolności dla tworów oka, języka i wyobraźni.
Małgorzata Przekwas autorka prac „Let me take you for a walk” i „Sopranos x Zatoka Sztuki” została nagrodzona za mądrą „zabawę" konwencją pop-artu w komentowaniu rzeczywistości, z kolei Szymon Ratajczyk, autor fotografii „Ptaszyn – ostatni <<lot>> w Kaliszu”, za konsekwentne dokumentowanie środowiska jazzowego w Kaliszu. Dwoje twórców zostało laureatami Nagrody Centrum Kultury i Sztuki, jaką jest wystawa w Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu, w 2026 roku.
Wyróżnienia honorowe otrzymali: Ziemowit Fincek, Łukasz Glapka, Maria Podskarbi-Hebisz, Sara Świderska, Jolanta Wdowczyk i Shuai Zhang. Nagroda Publiczności, jaką jest wystawa Galerii Pulsar, trafiła do Michała Mąki, którego praca „Dualizm” zdobyła najwięcej głosów w głosowaniu publiczności, przeprowadzonym w tradycyjnej formie na kartach do głosowania, dostępnych w miejscu prezentacji wystaw konkursowych.
Na zakończenie uroczystości goście wysłuchali przygotowanego specjalnie na ten wieczór koncertu performatywnego Burzany Ilona Dobiszewska.
Tegoroczne „A-Kumulacje”, to oprócz wystawy konkursowej także prezentacje twórczości, zaproszonych przez kuratora Adriana Wykrotę, artystów i artystek. Ich prace wpisywały się w program towarzyszący biennale, który oparty został na fotografii i na szerokorozumianym konstrukcie MIEJSCA.
W przestrzeni Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu, prezentowana była wystawa „Opawska Szkoła Fotografii”. Składały się na nią prace obecnych studentów oraz niedawnych absolwentów Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie, w Polsce często nazywanego Opawską Szkołą Fotografii. Ekspozycja w ramach Biennale zainicjowała obchody trzydziestopięciolecia istnienia tej szkoły. Środa 21 maja stała się doskonałą okazją do spotkania z prof. Vladimirem Birgusem, dyrektorem Instytutu Twórczej Fotografii.
W przestrzeniach wystawienniczych Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu oglądać można było dwie ekspozycje - obie eksplorujące dwie zasadniczo różne definicje miejsca. Pierwsza to „Ujawnienie” Agnieszki Sadowskiej – fotografki i fotoreporterki, związanej z białostocką „Gazeta Wyborczą”, a druga to „Hometown” Krzysztofa Zielińskiego – fotografa i artysty wizualnego, absolwenta Katedry Fotografii w FAMU w Pradze.
Galeryjne Laboratorium Sztuki stało się miejscem prezentacji kolejnych dwóch wystaw. „Przeglądanie (się)” to wybór książek pochodzących z archiwum konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Otwarciu tej wystawy towarzyszyło oprowadzanie kuratorskie Joanny Kinowskiej, wieloletniej współorganizatorki wspomnianego konkursu. „Miejsca/Prywatne” to natomiast wybór zinów i książek fotograficznych z kolekcji Zinteki. Tę prezentację przygotował Krzysiek Orłowski, fotograf, edytor i wydawca, autor licznych publikacji self-publishingu.
Przez cały czas trwania Biennale, w wiatach 8 przystanków autobusowych, a także na placu przed galerią, oglądać można było wystawę „nie_KRAJOBRAZY”, czyli wybrane fotografie autorstwa Adriana Wykroty – fotografa i dokumentalisty, zajmującego się m.in. edukacją wizualną, tegorocznego kuratora „A-Kumulacji”.
W programie Biennale znalazły się także: warsztaty fotograficzne „Dokumentowanie miejsca”, poprowadzone przez fotografów, Mariusza Foreckiego i Dominika Kulaszewicza, warsztaty z robienia zinów, przygotowane przez Krzyśka Orłowskiego, a także introligatorskie z Martą Tomiak – ilustratorką i graficzką.
Galeryjnej publiczności organizatorzy zaproponowali także udział w pokazie filmu w ramach projektu „Kino (na) Sztuki”. Tym razem dokumentu przybliżającego twórczość fotografki Libuše Jarcovjákovej „I’m Not Everything I Want To Be” („Jeszcze nie jestem tym, kim bym chciała”) w reżyserii Kláry Tasovskiej.
Organizatorem wydarzenia była Galeria Sztuki im. Jana Tarasina. „A-Kumulacje 2025, Kaliskie Biennale Sztuki” objęte były honorowym patronatem Krystiana Kinastowskiego, Prezydenta Miasta Kalisza. Projekt współorganizowali: Miasto Kalisz, Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu oraz Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu UAM w Poznaniu.