Podwójny wernisaż w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina
W trakcie wernisażu, odbędzie się również spotkanie autorskie z Artystami, które rozpocznie się o godz. 20.00.
Wystawa „Trofea”, jak pisze o niej sam autor, rozpostarta jest pomiędzy barokiem a współczesnością, podkreślając podobieństwa w doświadczeniach ludzkich oraz ich kondycji egzystencjalnej w kontekście przyspieszonego rozwoju technologicznego i społecznego. Ton współczesnej narracji o świecie waha się pomiędzy optymistyczną wiarą w naukę i jej osiągnięcia a katastroficznymi wizjami przyszłości. Artysta uważa, że jest to powód, dla którego wrażliwość barokowa po latach nieobecności wypłynęła na powierzchnię. Przepełniona wieloma niepewnościami i problemami ponowoczesność domaga się podobnej odpowiedzi – dlatego nasza kondycja egzystencjalna tak rezonuje z tą, której wyraz dawali przedstawiciele baroku. Na wystawie prezentowane zostaną głównie obrazy, powstałe w tradycyjnej technice malarstwa na płótnie bądź na desce, będące w znacznej mierze przedstawieniami zwierząt oraz polowań. Zdaniem Krzysztofa Nowickiego sceny te ilustrują (..) wypaczony, kapitalistyczny sposób postrzegania świata, w którym przyroda jest poddana człowiekowi. Autor zwraca uwagę odbiorcy „Trofeów” na figurę psa, który teoretycznie jest częścią świata nieludzkiego, ale został on ze względu na swoją użyteczność zawłaszczony, a jego naturalne instynkty wykorzystane przeciwko światu zwierząt. Na wystawie „Trofea” zobaczyć będzie można ponad 20 olejnych obrazów, wśród których znajdą się m.in. przedstawienia psów myśliwskich a także wielkoformatowy, welurowy obiekt: „Pomnik konny Ludwika XIV”. Krzysztof Nowicki urodził się w 1988 r w Bydgoszczy. W 2013 ukończył studia na wydziale Malarstwa ASP w Gdańsku, a w 2024 uzyskał tytuł doktora. Zdobywca Grand Prix w konkursie Artystyczna Podróż HESTII 2013, Grand Prix III Triennale Sztuki Pomorskiej w PGS Sopot, wyróżnienia honorowego w konkursie Fundacji im. F. Eibisch. Nominowany m.in. do Strabag Kunstforum Artward, 12. Konkursu Gepperta (BWA Wrocław). W 2014 przebywał na rezydencji artystycznej w Hong Kong Arts Centre. Jego prace znajdują się w kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku, kolekcji „m jak malarstwo” mBanku, w kolekcji Imago Mundi Luciano Benettona oraz kolekcji Fundacji Kolonia Artystów. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Wybrane wystawy:
Indywidualne:
2022 – „Fałda", Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
2019 – „Niepamięć", Galeria MS44, Świnoujście
2019 – „Rozkład nie jest gwarantowany", Galeria Jedna Druga, Szczecin
2018 – „Skażenie", Kolonia Artystów, Gdańsk
Zbiorowe:
2022 - "Pull the Trigger", Gdańska Galeria Miejska
2022 – „Kryzys twarzy", Galeria Miejska we Wrocławiu
2021 - „Ciężkie czasy/Harte Zeiten”, BWA Bydgoszcz
2021 - „Harte Zeiten/Ciężkie czasy”, Galeria Port 25, Mannheim
2021 - „Ziemia szałem ukochana”, Galeria Ul, Gdańsk
2019 – „Nazywam się czerwony", PGS, Sopot
2019 – „Młode malarstwo polskie", Muzeum Narodowe w Gdańsku - Oddział Sztuki Nowoczesnej, Gdańsk
2016 – „A co ty robisz dla malarstwa?", 12.konkurs im. Gepperta, Galeria Awangarda BWA Wrocław
2016 – „Wśród Twarzy", PGS, Sopot
Nagrody, stypendia i inne:
2022 - Nagroda Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury
2021 - Nominacja do Strabag Kunstforum Artaward, Wiedeń
2019 - Grand Prix III Triennale Sztuki Pomorskiej, PGS, Sopot
2014 - Artist Home Base, rezydencja artystyczna, Hong Kong Art Centre, Hong Kong
2013 - I Nagroda w konkursie „Artystyczna Podróż Hestii” - stypendium w Nowym Jorku
2013 - Wyróżnienie Honorowe konkursu Fundacji im. F. Eibisch, Warszawa
Łukasz Glapka w swoich pracach, symbolicznie sytuuje widza w „strefie zero”, której atmosferę buduje lewitująca projekcja frontowej pustki, kilka zabawek, zdjęcia bohaterów wojennych, fragment kombinezonu oraz zapis wideo, stanowiący świadectwo kosztów, jakie ponosi ciało i umysł żołnierza. Twórca stawia siebie i widzów wobec pytania o aktualne znaczenie słów: poświęcenie, patriotyzm, wychowanie. Glapka, mający za sobą doświadczenie służby wojskowej, dotyka bezpośrednio tematów związanych z obroną granic państw, tożsamości, formowania ról społecznych mężczyzny, postrzeganego jako tego, który w kluczowym momencie zagrożenia chwyci po broń. Ekspozycja ma charakter instalacji ready-made, złożonej z przetworzonych artefaktów o rodowodzie militarnym, historycznym.
Wystawa otwiera pole do bardzo aktualnych dyskusji, które toczą się w obliczu trwających i rozpalanych co rusz konfliktów zbrojnych. Artysta nie pyta już tylko o nasze postawy moralne, etyczne wobec zjawiska jakim jest wojna, lecz wybija nas z wygody, przesuwając nieco dalej w dyskomfortowy krajobraz „strefy zero”, w której sami musimy odpowiedzieć sobie na kluczowe kwestie.
Łukasz Glapka, urodził się w 1983 roku w Kaliszu, gdzie mieszka i pracuje. Działania artystyczne pod pseudonimem giper_lab & Baltazar Karafka realizuje w sferze obrazu i dźwięku. W 2017 roku otrzymał wyróżnienie na Festiwalu Filmów Jednominutowych w Gdańsku za film „Laboratorium”. Jest współautorem i montażystą ścieżki dźwiękowej do spektaklu „Nitka” (2018) prezentowanego w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, w ramach otwartego przewodu doktorskiego Anny Wytych-Wierzgacz,a także ścieżki dźwiękowej do wystawy Bogny Rząd „Genesis” (2019), prezentowanej w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. W 2019 roku, w ramach Nocy Muzeów, w tejże Galerii odbył się pokaz projekcji wideo i teledysków jego autorstwa (pseud. giper_lab). W tym samym roku zrealizował ścieżki dźwiękowe do koncertu zespołu Kurz oraz performansów „Napięcia” i „Tropienie”. W 2020 roku zaprezentował w ramach multimedialnej wystawy PRÓBA 2020 w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu wideo pt. „notatki listonosza Baltazara K.” W 2021 roku jego praca wideo „Ophthalmos”, otrzymała wyróżnienie honorowe na Kaliskim Biennale Sztuki „A-Kumulacje 2021” zorganizowanym przez Galerię Sztuki im. Jana Tarasina. W tym samym roku wydane zostało przez tę Galerię, na płycie cd, słuchowisko „Ciemność i pleśń” na podstawie opowiadania Stanisława Lema pod tym samym tytułem. Łukasz Glapka jest autorem muzyki i zrealizował dźwięk to tego słuchowiska. Podobnie jak do trzech innych słuchowisk: „Undula" wg opowiadania Brunona Schulza, „Nad Bałtykiem" wg noweli Tadeusza Micińskiego i „Kochanka Szamoty” wg opowiadania Stefana Grabińskiego. Przy wszystkich współpracował z aktorem Wojciechem Masaczem. W 2023 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Kalisza za pracę pt. „List do dziewczynki w czerwonej sukience”, zaprezentowaną na Kaliskim Biennale Sztuki A-Kumulacje 2023, którego publiczność również nagrodziła tą pracę swoimi głosami. W 2024 roku otrzymał Stypendium Kulturalne Prezydenta Miasta Kalisza.
Krzysztof Nowicki „Trofea”,
Łukasz Glapka „Totem / Sztandar, Shell Shock i Zabawki”
Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu (pl. św. Józefa 5)
termin wystaw 5.12.2024– 30.01.2025
Wstęp wolny