Źródlane bębny Bianki Rolando

"Źródlane bębny śpiewają szczelinę" to tytuł wystawy, którą od czwartku można oglądać w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina. Autorką prac jest Bianka Rolando.

Ekspozycja prezentuje najnowsze obrazy i obiekty artystki. Prace odwołują się do gestu uderzania w membranę płótna, po to by go zapisać w potencjale możliwego dźwięku. Tytuł ekspozycji wskazuje na inspiracje źródłami podziemnymi, które są w stanie swoją nieskrępowaną siłą lub rytmiką "szeptu" znaleźć szczelinę kamienia. Artystka wraca do motywu otwarcia odbywającego się przez powtórzenia, wobec zamkniętych form w kierunku możliwości swobody przepływu metafor poetyckich. - "Źródlane bębny śpiewają szczelinę", to dla mnie próba, przez obrazy/obiekty/wiersze, odnalezienia łączności rozumianej jako przypomnienie sobie podobieństwa i przez to "wyjścia ku", wywołania wspólnoty duchowej dla możliwości uzupełnienia jej ponownego otwarcia. - Można przeczytać w tekście, który towarzyszy wystawie.

Ekspozycji prac Bianki Rolando w przestrzeni wystawienniczej Galerii - którą można oglądać do 28 lutego - towarzyszy prezentacja jej twórczości w ramach cyklu "Postój ze Sztuką" (dostępna do 4 marca).

Bianka Rolando urodziła się w 1979 roku w Warszawie. Jest artystką, wykładowczynią, poetką, prozaiczką. Posiada tytuł naukowy dr habilitowanej w zakresie sztuk pięknych. Jako profesorka UAM od 2022 roku uczy rysunku na WPA w Kaliszu. Jako artystka stale współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Jest autorką książek: "Absyda" (2024), "Abrasz" (2022), "Ostańce" (2020), "Stelle" (2018), "Pascha" (2016), "Łęgi" (2015), "Mała książka o rysunku" (2013), "Podpłomyki" (2012), "Modrzewiowe korony" (2010), "Biała książka" (2009), "Rozmówki włoskie" (2007). Swoje prace prezentowała na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in.: Pieśni przydrożne, Stiftung Genshagen, DE (2025), Notatnik nowojorski, RU Gallery, NYC, USA (2024), Podwodny Pałac, Yuan Museum, Beijing, Chiny (2024), Mleko potrafi uciec, Galeria Foksal w Warszawie (2024), Rol-A-Top-Twin-Jack Pot, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Ustka, PL (2023).

WKST, fot. Jakub Seydak
Wersja do druku
Wersja PDF