Jestem jak TY

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W tegoroczne obchody, włącza się Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka, organizując wydarzenia pod hasłem „Jestem jak TY”. I tak, 1 kwietnia w Bibliotece Głównej nastąpi inauguracja wystawy poświęconej autyzmowi, W sobotę, 2 kwietnia, przy Bibliotece Głównej przeprowadzona będzie akcja pt. „Wielki Błękit”.

PROGRAM

1 kwietnia (piątek), godz. 11.00, Biblioteka Główna ( ul. Legionów 66)  Inauguracja wystawy poświęconej autyzmowi, na którą złożą się plakaty edukacyjne oraz prace uczniów z klas dla dzieci ze spektrum autyzmu ze Szkoły Podstawowej nr 18 w Kaliszu. Ekspozycja częściowo będzie funkcjonowała w przestrzeni przed Biblioteką Główną. Wystawę, którą we współpracy z nauczycielką Anetą Jopek zaprojektował Arkadiusz Błaszczyk, będzie można oglądać do końca kwietnia w godzinach pracy biblioteki.

2 kwietnia, godz. 13.33 przy Bibliotece Głównej, akcja pt. „Wielki Błękit”. Niebieski environment przygotują studenci Państwowego Studium Animatorów Kultury pod opieką Joanny Bruś. Podczas tego artystycznego działania – które swoje korzenie wywodzi z yarnbombingu, czyli sztuki przyozdabiania przestrzeni różnymi elementami – rosnące w pobliżu biblioteki drzewo pokryje się ozdobami w odcieniach błękitu – koloru będącego symbolem autyzmu.

 Światowy Dzień Świadomości Autyzmu ma na celu podnoszenie społecznej świadomości, poprzez propagowanie wiedzy na temat autyzmu oraz podejmowanie działań zaspokajających szczególne potrzeby osób ze spektrum autyzmu. Chodzi m.in. o umożliwienie rozwijania indywidualnych talentów oraz poprawę dostępu do usług opiekuńczych i pomocowych. Jednocześnie potępiana jest wszelka dyskryminacja i izolacja, jakiej doświadczają te  osoby oraz ich rodziny. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych jednoznacznie wskazuje, że ludzie autystyczni są równi wobec prawa i mogą korzystać ze wszystkich praw człowieka i podstawowych wolności.
 

Autyzm
To odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywania relacji, wyrażania emocji czy uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Cechy te mogą występować w różnym natężeniu. W przypadku autyzmu mówi się o spektrum zaburzeń, ponieważ nie istnieje jeden wzorzec funkcjonowania osoby dotkniętej tą przypadłością. Autyzm może przyjmować różne postacie, od łagodnych objawów, po bardzo nasilone, utrudniające codzienne funkcjonowanie.
Pierwsze sygnały autyzmu mogą pojawić się przed 3. rokiem życia. Niekiedy jednak już w okresie niemowlęcym rodzice zauważają, że ich dziecko rozwija się inaczej. Autyzm towarzyszy osobie przez całe życie, jednak dzięki wczesnej diagnozie, właściwej opiece i dobrze dobranej terapii, można polepszyć jej funkcjonowanie. W elitarnej grupie osób z zespołem Aspergera znajdują się wybitni muzycy, aktorzy, plastycy, politycy czy też sportowcy, osiągający sukcesy na światową skalę: Lionel Messi, Greta Thunberg, Rafał Piotr Wójcikowski, Elon Musk, Kim Peek, Stephen Wiltshire, Anthony Hopkins, Woody Allen, Daniel Edward Aykroyd, Dustin Lee Hoffman, Daniel Paul Tammet, Ludwig van Beethoven, Albert Einstein, Andy Warhol, Wolfgang Amadeus Mozart, Thomas Edison.

W Kaliszu
Szkoła Podstawowa nr 18 im. Janusz Kusocińskiego w Kaliszu rozpoczęła swoją działalność ponad 30 lat temu, a klasy dla uczniów ze spektrum autyzmu istnieją w niej od 2005 roku. Uczniowie uczą się w małych zespołach klasowych – od 3 do 5 uczniów. Sale lekcyjne są systematycznie doposażane w nowoczesne pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny. Szkoła organizuje zarówno klasy realizujące podstawę programową klas ogólnodostępnych, jak i podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Uczniowie klas dla dzieci ze spektrum autyzmu mogą ubiegać się o wydłużenie etapu edukacyjnego. Każda klasa dla dzieci ze spektrum autyzmu posiada:
    • nauczyciela wychowawcę
    • nauczyciela współorganizującego zajęcia
    • nauczycieli przedmiotów posiadających również przygotowanie do pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu
    • opiekę pielęgniarki
    • możliwość skorzystania ze świetlicy
    •  możliwość korzystania z posiłków w szkolnej stołówce
Obecnie w Szkole Podstawowej nr 18 uczy się 21 uczniów ze spektrum autyzmu w 6 klasach.

Pamiętajmy!!!    
Każde dziecko przychodzące na świat jest wyjątkowe i ma do odegrania swoją rolę – my tylko pomagamy mu ją znaleźć. Czasami warto zatrzymać się w biegu i wejść w inny świat – świat osób ze spektrum autyzmu, które są takie jak my. Mimo że często żyją one we własnym świecie, tak samo jak my mają swoje zainteresowania, pasje i marzenia. Czują, widzą, doświadczają silniej niż reszta społeczeństwa, intensywniej okazują emocje, dlatego często dzieci ze spektrum autyzmu sprawiają wrażenie niegrzecznych i źle wychowanych. Nie należy jednak osądzać po pozorach, które często są mylące. „Spektrum (autyzmu) jest długie i szerokie, i wszyscy się w nim znajdujemy. Kiedy się w to uwierzy, łatwo zobaczyć, ile mamy ze sobą wspólnego” - Lisa Genova, „Kochając syna”.

WKST za MBP
Wersja do druku
Wersja PDF