Informacja w sprawie wydawania aktów pełnomocnictwa w ponownym głosowaniu

Publikujemy informację w sprawie wydawania aktów pełnomocnictwa w ponownym głosowaniu w wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego w dniu 4 listopada 2018r. (tzn. II tura wyboru prezydenta miasta).

Uwaga!
Akt pełnomocnictwa sporządzony przed pierwszym głosowaniem dotyczy również ponownego głosowania w wyborach zarządzonych na dzień 4 listopada 2018r.

Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 75 lat lub osoby posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego o:
1) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2, i niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 poz. 1270);
2) niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy wymienionej w pkt. 1;
3) całkowitej niezdolności do pracy, ustalane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt. 1;
4) o zaliczeniu do I grupy inwalidów;
5) o zaliczeniu do II grupy inwalidów;
a także osoby o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.

Nie mają prawa do głosowania korespondencyjnego wyborcy przebywający w zakładach leczniczych, domach pomocy społecznej,zakładzie karnym i areszcie śledczym oraz ich oddziałach zewnętrznych, zespołach domów studenckich, a także wyborcy głosujący przez pełnomocnika.

Pełnomocnikiem może być tylko osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa do głosowania. Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, obserwator społeczny a także mężowie zaufania, jak również kandydaci w danych wyborach. Pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby lub od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy, wniesiony do Prezydenta Miasta Kalisza (wnioski winny być złożone Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Kalisza), do dnia 26 października 2018r. (piątek)

Wniosek dostępny jest na stanowisku Informacji oraz w okienkach nr 3,4 i 5 Biura Obsługi Interesanta, parter Urzędu Miasta Kalisza przy ul. T. Kościuszki 1A.

Do wniosku załącza się:
1) kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, tylko w przypadku gdy nie jest ukończony 75 r. ż
2) pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem, zawierającą jej nazwisko i imię (imiona) oraz adres zamieszkania, a także nazwisko i imię (imiona) osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
3) kopię zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie mającej być pełnomocnikiem – w przypadku gdy osoba ta nie jest wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie co udzielający pełnomocnictwa do głosowania i przepisy szczególne dotyczące danych wyborów przewidują możliwość uzyskania takiego zaświadczenia.

Akt pełnomocnictwa jest sporządzany zgodnie z miejscem zamieszkania wyborcy, chyba, że wyborca we wniosku wskaże inne miejsce jego sporządzania na obszarze miasta.

Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje:
1) przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia Prezydentowi Miasta Kalisza, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej ds. przeprowadzenia głosowania w obwodzie w dniu głosowania.
2) głosując osobiście, jeśli nie zagłosował przed nim jego pełnomocnik.

Oprac. WSO UM Kalisza
Wersja do druku
Wersja PDF