Likwidacja składowiska - jest szansa na dofinansowanie

- Apeluję do parlamentarzystów o wsparcie działań podejmowanych przez Miasto w celu jak najszybszego zlikwidowania nielegalnego składowiska odpadów niebezpiecznych przy ul. Wrocławskiej – mówił podczas dzisiejszego briefingu prasowego Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza. Koszt utylizacji sięga 10 milionów złotych, co jest bardzo dużym obciążeniem dla Miasta, dlatego czynione są starania o wsparcie finansowe z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W minioną niedzielę po godzinie 16.00, patrolujący teren nielegalnego składowiska odpadów przy ul. Wrocławskiej 164A funkcjonariusz Straży Miejskiej poinformował dyżurnego o wydobywającym się z magazynowych pomieszczeń drażniącym zapachu. Sygnał natychmiast trafił do kaliskiej straży pożarnej. Na miejsce zadysponowano pięć zastępów Państwowej Straży Pożarnej w Kaliszu oraz cztery zastępy Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemicznego z Ostrowa Wlkp. Po przybyciu na miejsce teren sprawdzili najpierw strażacy z Kalisza, którzy w aparatach ochrony dróg oddechowych przeprowadzili stosowne pomiary, nie stwierdzając obecności niebezpiecznych substancji. Kolejne działania podjęły jednostki z Ostrowa Wlkp. Rozpoznanie i pomiar na obecność stężeń niebezpiecznych par i gazów w obrębie budynku również nic nie wykazały. Na miejscu pojawił się wiceprezydent Kalisza Grzegorz Kulawinek oraz przedstawiciele Wydziału Gospodarowania Mieniem dysponujący kluczami do obiektu. Strażacy podjęli próbę wejścia do środka, ale ze względu na całkowicie zastawione wejście pomiaru dokonano przy drzwiach. Mierniki również nie wskazały stężeń niebezpiecznych. Łącznie w akcji trwającej ponad 3 godziny wzięło udział 9 zastępów Państwowej Straży Pożarnej, 28 strażaków.

Magazyn nielegalnie nagromadzonych odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych, zlokalizowany w Kaliszu przy ul. Wrocławskiej 164A, był użytkowany w 2013 r. w ramach prowadzonej działalności w zakresie zbierania odpadów przez firmę z siedzibą w Poznaniu. W wyniku stwierdzenia prowadzenia działalności niezgodnej z udzielonym zezwoleniem 17.03.2014 r. Prezydent Miasta Kalisza wydał decyzję cofającą zezwolenie na zbieranie odpadów wraz z nakazem ich usunięcia. Właściciel firmy nie zastosował się do orzeczenia ww. decyzji. Wobec czego wszczęto postępowanie egzekucyjne w administracji oraz zgłoszono sprawę do Prokuratury Rejonowej w Kaliszu.

W wynajmowanym magazynie zostały pozostawione odpady, w tym odpady niebezpieczne w szacowanej łącznej ilości ok. 3000 ton.

O całej sytuacji powiadomiono Wojewodę Wielkopolskiego, a także odpowiednie służby: straż pożarna, nadzór budowlany, inspekcja ochrony środowiska, inspekcja sanitarna. Wystosowano także pisma do ww. służb o podjęcie działań mających na celu sprawdzenie potencjalnego zagrożenia oraz podjęcie czynności zapobiegawczych w zakresie swojej właściwości. Postępowanie egzekucyjne w administracji wobec sprawcy zdarzenia okazało się bezskuteczne.

Biorąc pod uwagę wyjątkowość zaistniałej sytuacji, zwrócono się także pismami do Ministra Środowiska, Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Ministra Spraw Wewnętrznych, posłów i senatorów, Wojewódzkiego i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o rozważenie uruchomienia mechanizmów pomocowych w postaci dofinansowania zadania usunięcia i unieszkodliwienia odpadów, mając na względzie dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie mieszkańców sąsiadujących z ww. magazynem oraz ochronę środowiska.

W planie wydatków Miasta Kalisza na 2019r. zaplanowano kwotę 3.000.000,00 zł przeznaczoną na realizację usługi w zakresie usunięcia i unieszkodliwienia odpadów zmagazynowanych w budynku przy ul. Wrocławskiej. Ze względu na fakt, iż szacowany koszt tych działań opiewa na kwotę ok. 10.000.000 zł, Miasto Kalisz poczyniło wszelkie możliwe starania w celu uzyskania wsparcia zewnętrznego na realizację tego celu.

W dniu 19.12.2018 r. złożono wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji w ramach programu priorytetowego nr 2.2.1 „Ochrona powierzchni ziemi Część 1) Rekultywacja terenów zdegradowanych”.
- Wniosek przeszedł pozytywną ocenę formalną, obecnie podlega ocenie merytorycznej. Decyzja o przyznaniu dofinansowania powinna zapaść w pierwszym kwartale tego roku. W momencie przyznania dotacji, Miasto natychmiast uruchomi procedurę przetargową w celu wyłonienia wykonawcy realizacji usunięcia i unieszkodliwienia odpadów. Szukając wsparcia naszych działań spotkałem się z Jarosławem Rolińskim, dyrektorem Departamentu Ochrony Ziemi w NFOŚiGW w Warszawie oraz Jolantą Ratajczak, prezes Zarządu w WFOŚiGW w Poznaniu, w celu przyspieszenia decyzji o dofinansowaniu. W kolejnym tygodniu planowane jest też spotkanie na Międzynarodowej Konferencji w Poznaniu z przedstawicielami NFOŚiGW - informuje Jan Kłysz, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

- Uzyskanie dofinansowania jest bardzo istotne z uwagi na wysokie koszty. Dlatego apeluję również do parlamentarzystów o wsparcie naszych działań w tym zakresie. Musimy zrobić wszystko, żeby mieszkańcy czuli się bezpiecznie – mówił podczas dzisiejszego briefingu prasowego Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza.

Aby ubiegać się o dotację Miasto Kalisz musiało zostać właścicielem tego terenu - warunek bezwzględny możliwości ubiegania się o dotację. Najpierw aktem notarialnym z dnia 14.09.2018r. Miasto Kalisz nabyło nieodpłatnie od osoby fizycznej prawo użytkowania wieczystego działki wraz z prawem własności znajdującego się na gruncie budynku magazynowego. Następnie aktem notarialnym, z dnia 11.12.2018r. Miasto Kalisz nabyło nieodpłatnie - w drodze umowy darowizny od Skarbu Państwa - prawo własności ww. terenu wraz z budynkiem.

 

Tekst: Karina Zachara, fot. Iwona Cieślak
Wersja do druku
Wersja PDF