Kaliskie ścieżki w wojnie polsko-bolszewickiej - podsumowanie warsztatów

W ratuszu podsumowano warsztaty, zorganizowane przez Miejską Bibliotekę Publiczną im. Adama Asnyka w Kaliszu, podczas których uczniowie pięciu kaliskich szkół przez pięć dni tworzyli historyczny quest poświęcony związkom Kalisza z Bitwą Warszawską. Uczestnikom pogratulowali dziś wiceprezydent Grzegorz Kulawinek oraz Robert Kuciński, dyrektor biblioteki.

Twórcom projektu zależało na wyeksponowaniu faktów lokalnej historii i spopularyzowaniu nazwisk postaci, których losy związane były z wojną polsko-bolszewicką. Mimo oddalenia od miejsca bezpośredniego starcia wojsk, Kalisz okazał się ważnym punktem w dziejach bitwy 1920 roku. Bibliotekarze szukali jednak najciekawszego sposobu na połączenie wielu historycznych miejsc, zdarzeń i ludzi, by zainteresować nimi młodzież ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Stąd pomysł na grę w aplikacji komórkowej, by młodzi ludzie – poprzez mądrą zabawę – poznali historię, której ślady znikają każdego dnia.

- Dziękuję za Państwa zaangażowanie w zachowanie pamięci o wydarzeniach, które stają się coraz bardziej odległe. Aplikacja to niezwykle atrakcyjna dla młodzieży forma spotkania z historią. Mam nadzieję, że duże zainteresowanie efektami projektu będzie największą nagrodą za Państwa trud przy tworzeniu questu i tego życzę wszystkim współautorom - powiedział wiceprezydent Grzegorz Kulawinek.

Do udziału w warsztatach organizatorzy zaprosili reprezentantów szkół, których dzieje w różny sposób łączą się z odzyskaniem niepodległości w 1918 roku i Bitwą Warszawską.
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 zebrał materiały źródłowe dotyczące pobytu żołnierzy armii ukraińskiej w dawnym obozie legionistów w Szczypiornie, a także 29. Pułku Strzelców Kaniowskich. Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Pawła II skupiona była na postaciach Feliksa Karśnickiego i mjra Stefana Waltera oraz 203. Ochotniczym Pułku Ułanów. II Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu poznało losy skautów oraz uczniów swej szkoły, którzy wyruszyli na wojnę. IV Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kaliszu badało losy walecznych członków Kaliskiego Towarzystwa Wioślarskiego oraz historię mauzoleum legionistów, w którego miejscu wybudowano ich szkołę. Do projektu dołączyli również uczniowie Zespołu Szkół Techniczno-Elektronicznych, którzy dysponowali wiedzą informatyczną oraz umiejętnościami z zakresu grafiki komputerowej oraz Stowarzyszenie Stacja Inspiracja, które dokonało oceny rezultatów edukacyjnych.

Warsztaty były bardzo intensywne, ale – sądząc po reakcjach uczestników – niezwykle interesujące. Uczniowie wprost nie potrafili choćby na chwilę oderwać się od pracy, bo tak bardzo zależało im na zrealizowaniu wszystkich pomysłów, niebagatelnie wpływających na atrakcyjność gry historycznej opartej na aplikacji ActionTrack - podkreślają organizatorzy.

Aby zagrać w grę, należy zainstalować na telefonie dostępną w internecie aplikację ActionTrack oraz wczytać kod QR.

Spotkania realizowane były w Izbie Pamięci Szczypiorna, która jest częścią Filii nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej.

Nagrody dla uczestników zakupiono ze środków z budżetu Miasta Kalisza. Projekt dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Koalicje dla Niepodległej.

Dodała: Katarzyna Ciupek - Urząd Miasta Kalisza, źródło: Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka w Kaliszu, zdjęcia: Katarzyna Ciupek - Urząd Miasta Kalisza (podsumowanie), Izabela Fietkiewicz-Paszek (warsztaty)
Wersja do druku
Wersja PDF