Inwestycje drogowe w Kaliszu – podsumowanie 2024 i plany na przyszłość
– Ostatnie lata minęły pod znakiem znaczących inwestycji drogowych. Staramy się sukcesywnie poprawiać jakość poruszania się po mieście i pozyskiwać na ten cel środki zewnętrzne. Będziemy to robić również w przyszłym roku - powiedział prezydent Krystian Kinastowski.
Jednym z kluczowych zadań w tym roku, była budowa nowej drogi, która połączyła ulicę Ks. Jolanty (od ul. Częstochowskiej) z ul. Budowlanych, a także przebudowa ulicy Spółdzielczej i Tatrzańskiej. W ramach Programu Budowy i Przebudowy Dróg Osiedlowych zrealizowano również projekt budowy ul. Opatowieckiej na odcinku od ul. Tęczyńskiej do ul. Malborskiej, a także przebudowę ul. Paderewskiego na odcinku od ul. Wyspiańskiego do ul. Karłowicza. Wśród zrealizowanych inwestycji znalazły się także remonty ul. Korczak na odcinku od ul. Wiejskiej do ul. Poznańskiej oraz remont Mostu Trybunalskiego, które miały na celu poprawę jakości dróg i mostów w mieście.
W trakcie realizacji są inwestycje, których zakończenie planowane jest na 2025 rok. Jedną z nich jest budowa połączenia ul. Szerokiej z ul. Łódzką (Etap II), która obejmuje budowę odcinka drogi dwujezdniowej o nawierzchni bitumicznej oraz budowę dróg obsługujących przyległe posesje. Dodatkowo zaplanowano budowę dwóch rond, w tym jednego na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej, Sikorskiego i Moniuszki. Prace obejmują także wykonanie obustronnych chodników, dróg rowerowych, zjazdów, kanalizacji deszczowej oraz energooszczędnego oświetlenia. Całkowita wartość umowna tego zadania wynosi 18,3 mln zł, z czego 6 mln zł pochodzi z dofinansowania z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Zakończenie przewidziano na pierwszy kwartał 2025 roku.
Kolejną istotną inwestycją jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 450, obejmująca przebudowę odcinka od ul. Księżnej Jolanty do ul. Antycznej, w tym przebudowę wiaduktu kolejowego. Projekt zakłada także budowę obustronnych chodników, jednostronnej drogi rowerowej, zatok autobusowych, zjazdów, kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz energooszczędnego oświetlenia. Dodatkowo przebudowane zostanie rondo na Trakcie Wieluńskim, a także zbudowany zostanie nowy most. Wartość robót wynosi 42,2 mln zł, z czego 38,1 mln zł pochodzi z dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład. Zaawansowanie prac wynosi 60%, a termin zakończenia to 7 października 2025 roku.
Wśród inwestycji, które są w trakcie realizacji, znajduje się także przebudowa ul. Kościuszki. Prace obejmują przebudowę jezdni, budowę chodników, zatok postojowych, zjazdów, kanalizacji deszczowej oraz energooszczędnego oświetlenia przejść dla pieszych.Całkowita wartość robót wynosi niemal 8 mln zł, z czego 3,9 mln zł pochodzi z dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Zakończenie prac planowane jest na pierwszy kwartał 2025 roku.
Na etapie realizacji jest również przebudowa ul. Czaszkowskiej, która obejmuje odcinek jezdni z nawierzchnią bitumiczną, budowę chodników, zatok postojowych, przebudowę kanalizacji deszczowej oraz budowę energooszczędnego oświetlenia. Zakończenia robót zaplanowano na grudzień tego roku.
Inwestycja związana z rozbudową ul. Łaziennej obejmuje przebudowę odcinka jezdni z nawierzchni płyt granitowych, budowę chodników, zjazdów, zatok postojowych oraz budowę muru oporowego. Wartość robót po aneksie wynosi 3,7 mln zł, z czego 1,7 mln zł pochodzi z dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a dodatkowe 260 tys. zł z Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego na budowę muru oporowego. Zakończenie prac planowane jest na pierwszy kwartał 2025 roku.
Wartość realizowanych obecnie inwestycji przekracza 81 mln zł, z czego prawie 50 mln zł pochodzi z różnorodnych źródeł dofinansowania.
Zaplanowane są kolejne inwestycje drogowe na lata 2025-2026. Wśród nich znajduje się rozbudowa ul. Dobrzeckiej i ul. Św. Michała, która obejmować będzie budowę nowych jezdni, chodników, dróg rowerowych oraz ronda na skrzyżowaniu ul. Dobrzeckiej z DK 25. Całkowita wartość dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład wynosi 30 mln zł. Dodatkowo zaplanowana jest budowa kładki pieszo-rowerowej nad rzeką Prosną, która połączy drogi rowerowe na Wale Piastowskim i Wale Jana Matejki, a także przebudowa ul. Majkowskiej, Złotej i Długosza w ramach projektu „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej-Kalisz”. Planowana jest także rozbudowa Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym, który obejmować będzie m.in. priorytetowanie komunikacji miejskiej oraz optymalizację sterowania ruchem, a także rozbudowa ul. Sulisławickiej i Skalmierzyckiej, obejmująca przebudowę jezdni, chodników, dróg rowerowych oraz budowę kanalizacji deszczowej i energooszczędnego oświetlenia.