Już wiedzą, że nie muszą ich kupować

„Literka do literki ˗ grosik do grosika” to kolejna akcja Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka, po „Zostań Supermolem Bibliotecznym” z 2019 roku, która promuje czytelnictwo. Dziś można już powiedzieć, że spełniła swój cel, bo zachęciła kilkuset najmłodszych kaliszan do przyjścia do biblioteki i założenia karty czytelniczej.

Głównym Partnerem był PKO Bank Polski SA. Biblioteka i Bank połączyły swoje siły, aby zainspirować dzieci do czytania książek, swego rodzaju skarbnicy słów, i oszczędzania. Symbolem kampanii została świnka, która najczęściej kojarzy się ze skarbonką, a bank oferuje nowoczesną formę oszczędzania.

Akcja „Literka do literki ˗ grosik do grosika” wystartowała w tegoroczny Dzień Dziecka. W projekcie mogły wziąć udział przedszkolaki oraz uczniowie klas 0-3 szkół podstawowych. Za wizyty w bibliotece, wypożyczanie książek uczestnicy otrzymywali naklejki w kształcie grosików i wypełniali nimi specjalne zakładki, zgodnie z hasłem „Czytaj książki ˗ to się opłaca”. Motywacją dla dzieci, poza ciekawymi wydawnictwami w bibliotece, była nagroda niespodzianka, ufundowana przez PKO Bank Polski SA, odbierana w głównej siedzibie banku przy ul. Górnośląskiej w Kaliszu.

Realizacja projektu przypadła na trudne czasy, ale możliwość zdobycia nagrody zmobilizowała ponad czterystu małych kaliszan, (upominkami były m.in. gry edukacyjne, a także praktyczne gadżety). Każdy uczestnik otrzymał również książkę „Przygody Kuby Pieniążka i Żyrafki Lokatki, czyli dziecięcy przewodnik po świecie pieniędzy”, w ramach działań PKO Banku Polskiego na rzecz edukacji finansowej dzieci i rodziców. Radości z zasłużonej nagrody za wypożyczanie bibliotecznych książek nie przysłaniały nawet maseczki.

Dzięki wsparciu PKO BP zabawa była atrakcyjniejsza, zakończyła się ˗ mimo pandemii ˗ pozyskaniem imponującej liczby nowych czytelników. Filie biblioteczne działały w tym czasie według ogólnopolskich obostrzeń, a dzieci wielokrotnie nie mogły same wybrać dla siebie książki. Na wysokości zadania stawali wówczas bibliotekarze, którzy pomagali w doborze ciekawych lektur, dostosowanych do wieku czytelników.

Podsumowując przedsięwzięcie, kilkuset małych kaliszan przekonało się, że czytanie książek ma sens i warto czynić to systematycznie. W zbiorach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kaliszu jest mnóstwo ciekawych wydawnictw, zatem dzieci już wiedzą, że nie muszą ich kupować. Zaoszczędzone pieniądze mogą wydać na spełnienie innych marzeń. Wypożyczanie lektur z biblioteki jest bezpłatne, natomiast korzyści z czytania ˗ bezcenne. Dzieci nie zdają sobie jeszcze z tego sprawy, dlatego tak ważne jest kształtowanie pozytywnych nawyków czytelniczych od najmłodszych lat, bo to z pewnością zaprocentuje.

Pandemia uniemożliwiła bezpośrednią promocję wydarzenia w samych placówkach edukacyjnych. O biblioteczno-bankowym projekcie i możliwości zdobycia nagrody za czytanie książek przypominali zatem bibliotekarze podczas zajęć edukacyjnych on-line. Powstało wiele innych, atrakcyjnych form propagowania akcji „Literka do literki, grosik do grosika”. Jedną z nich był film prezentujący księgozbiór dla najmłodszych, który zachęcał do wypożyczania książek, w tym m.in.: wydawnictw przestrzennych, dźwiękowych i z pacynkami. Był on udostępniony na kanale YouTube i przesłany do wykorzystania placówkom edukacyjnym. Inny film, z udziałem uczestnika kampanii, krok po kroku przedstawiał drogę małego czytelnika od założenia karty bibliotecznej do otrzymania nagrody za wypożyczanie książek. Biblioteka przygotowała również animowany plakat promocyjny, ukazujący świnkę zjadającą książki i monety, niczym w grze Pac-Man.

W Filii nr 9 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kaliszu, w której najwięcej dzieci włączyło się do akcji, aż 153 osoby, odbyło się spotkanie podsumowujące projekt „Literka do literki, grosik do grosika”. Uczestniczyli w nim: Edwin Napierała ˗ dyrektor Oddziału PKO Banku Polskiego SA w Kaliszu, Agnieszka Wojczyszyn ˗ kierownik zespołu w głównej siedzibie banku przy ul. Górnośląskiej, Jolanta Wojciechowska z Wydziału Kultury i Sztuki, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Kalisza, Dagmara Zimoch ˗ dyrektor Szkoły Podstawowej nr 14, Eliza Bąkowska z Publicznego Przedszkola nr 18 im. Chatka Puchatka oraz troje przedszkolaków: Zosia, Maria i Henryk. Miejską Bibliotekę Publiczną im. Adama Asnyka reprezentowali: dyrektor Robert Kuciński, Anna Kubiak ˗ zastępca dyrektora, Arkadiusz Błaszczyk ˗ kierownik Biblioteki Głównej, Joanna Piotrowska ˗ kierownik Filii nr 9 oraz Katarzyna Michalska, Malwina Nowacka i Hubert Mościpan.

Publiczne Przedszkole nr 18 im. Chatka Puchatka oraz Szkoła Podstawowa nr 14 ˗ to zdecydowani liderzy akcji. Na ręce reprezentantów przedszkola i szkoły organizatorzy przekazali gratulacje, specjalny dyplom, książki i gadżety dla uczniów. Mali reprezentanci przedszkola to nie tylko uczestnicy projektu „Literka do literki, grosik do grosika”, ale także stali czytelnicy MBP w Kaliszu, którzy regularnie wypożyczają książki od dwóch lat. Zważywszy na wiek, to imponująca aktywność, na przykład Zosia wypożyczyła w tym roku aż 77 pozycji książkowych! Na ręce Edwina Napierały i Agnieszki Wojczyszyn, dyrektor Robert Kuciński przekazał dla Głównego Partnera oprawiony w ramy dyplom uznania, wypisany w stylu kursywy angielskiej przez Mateusza Halaka: „PKO Bank Polski SA ˗ Mecenas Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kaliszu”.

Pomysłodawczynią i koordynatorką projektu „Literka do literki, grosik do grosika” była Anna Kubiak, autorką grafiki ˗ Katarzyna Michalska, a koordynatorami promocji w mediach społecznościowych ˗ Arkadiusz Błaszczyk i Hubert Mościpan. Ze strony PKO BP projektem opiekowała się Agnieszka Wojczyszyn.

Na koniec warto podkreślić, że po każdej z takich inicjatyw kaliska biblioteka zyskuje nowych, małych czytelników, którzy odwiedzają ją regularnie, co daje motywację do dalszych tego typu działań.

Fot. ze zbiorów MBP w Kaliszu

WKST na podstawie informacji z MBP im. A. Asnyka w Kaliszu
Wersja do druku
Wersja PDF