Jak smakuje sztuka?

Projekt to działanie wynikające z naturalnej potrzeby dzieci jaką jest wielozmysłowe poznanie świata, oparte na współdziałaniu z opiekunem – rodzicem, starszym rodzeństwem czy dziadkami.”Jak smakuje sztuka?” jest kontynuacją projektu pod tym samym tytułem, odbywającym się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski od października 2016 roku. Do dziś odbyło się już 30 warsztatów, zaproszonych zostało kilkunastu różnych gości, a uczestniczyło w nich około 1300 dzieci i dorosłych.

Warsztaty są bezpłatne. Materiały zapewnia organizator.

W każdym miesiącu – od czerwca do listopada odbędą się po dwa warsztaty w każdym z miast. Łącznie będzie to 24 warsztatów, po 12 w Kaliszu i Warszawie. Warsztaty poprowadzone zostaną przez edukatorów i artystów tj. Agata Kiedrowicz, Adriana Marczewska, Marta Szostek, Marta Frank, Anna Królikiewicz, Rafał Meszka. Edukatorzy z instytucji: Iga Fijałkowska, Aleksandra Rajska, Joanna Rentowska i Anna Szary oraz współpracujący z Galerią Sztuki im. Jana Tarasina m.in.Natalia Czarcińska, Adrian Kempa, Bogusława Krassowka-Kowalczyk, Klaudia Rymarczyk.

Pierwsze warsztaty w Galerii w Kaliszu odbędą się w sobotę, 16 czerwca. Poprowadzi je Agata Kiedrowicz. Będzie to warsztat poświęcony kolorom i ich znaczeniu w obrazach abstrakcyjnych i nie tylko. Czy kolory mają swoje smaki lub dźwięki? Jaką moc mają barwy? Czy słońce może być niebieskie, a trawa różowa? Na spotkaniu postaramy się spojrzeć inaczej na barwy podstawowe i poczuć na własnej skórze ultramarynę, ochrę i cynober.

Kolejne warsztaty „Jak smakuje abstrakcja?” odbędą się 30 czerwca. Poprowadzi je Bogusława Krassowska-Kowalczyk. Skupimy się na wprowadzeniu w temat abstrakcji, genezie kierunku, prezentacji różnorodnych form, technik i styli. Poznamy wiele ważnych przykładów i wymyślimy własne historie tajemniczych obrazów. Dzieci zainspirowane abstrakcyjnym malarstwem wykonają kilka indywidualnych i grupowych synestetycznych eksperymentów pomagających w zrozumieniu idei abstrakcjonizmu.

„Jak smakuje sztuka” to projekt edukacyjny dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Miasta Kalisza.

Lipiec: 21, 28

Od widelca do grzebienia, prowadzenie: Marta Szostek – 21 lipca

Podczas warsztatów zastanowimy się nad różnicami między malarstwem przedstawiającym / figuratywnym, a nie przedstawiającym / niefiguratywnym. Które z nich daje większą przestrzeń do własnej interpretacji? Na ile sposobów można pokazać ten sam przedmiot? Dzięki specjalnie zaprojektowanym ćwiczeniom podejmiemy próbę odpowiedzi na pytanie do jakiego momentu jesteśmy w stanie rozpoznać rzecz, znaną nam dobrze z życia codziennego, jak np. widelec lub grzebień.

Symbole i znaki – sekrety i zagadki: Adrian Kempa – 28 lipca
W nawiązaniu do twórczości Jana Tarasina, pełnej wielu abstrakcyjnych znaków i symboli, zastanowimy się w jaki sposób możemy odczytywać ukryte na różnych obrazach treści. Czy artyści czasami celowo chcą coś przed nami ukryć? Jak bardzo przydaje się wyobraźnia podczas oglądania dzieł sztuki? W jaki sposób poznajemy i odbieramy sztukę?

Sierpień: 4, 25

Abstrakcja od kuchni, prowadzenie: Adriana Marczewska – 4 sierpnia
Podczas tych smacznych zajęć zadamy sobie pytanie: czy komponowanie obrazu nie przypomina dobierania przypraw i produktów w kuchni? Dowiemy się w jaki sposób artyści komponują swoje prace, a kucharze dania. Skupimy się na kluczowych elementach składowych dzieła kulinarnego i malarskiego, a następnie zaprojektujemy własne jadalne abstrakcje.

Gabinety osobliwości: Aleksandra Rajska – 25 sierpnia
Warsztat poświęcony będzie technice asamblażu. Porozmawiamy o tym, czy obraz musi być płaski i prostokątny, z czego można stworzyć dzieło sztuki, jak łączyć najróżniejsze elementy i czemu owady siadają czasami na płótnie. Stworzymy własne projekty wykorzystując nietypowe przedmioty.

Wrzesień: 8, 29,

Smaki w złotych ramach, prowadzenie: Rafał Meszka – 8 września
Czy jemy tylko ustami, a może również oczami i nosem? Jak podać danie tak, żeby chciało się je natychmiast zjeść? Czy ważny jest tylko smak czy również wygląd dania? Tematem warsztatu będą martwe natury w sztuce. Co poza produktami spożywczymi można na nich zobaczyć? Sprawdzimy też jak artyści współcześni interpretują temat jedzenia w swojej twórczości.

Pulsujące obrazy, prowadzenie: Klaudia Rymarczyk – 29 września
Na spotkaniu skupimy się na zmyśle słuchu w kontekście synestetycznego odbierania rzeczywistości. Czy kolory mają dźwięki? Czy można zagrać obraz? Dlaczego znany awangardowy malarz, Wassily Kandinsky, uważał, że jego obrazy są jak muzyka? Czy malarstwo abstrakcyjne jest głośniejsze niż realistyczne? Proste działania i zabawy pomogą nam usłyszeć sztukę wyraźniej niż
zwykle.

Październik: 13, 20

Sztuka na talerzu, prowadzenie: Adrian Kempa, 13 października
Podczas zajęć sprawdzimy co dzieje się ze zwyczajnymi przedmiotami, które spotykamy na co dzień, kiedy zajmą się nimi artyści albo dizajnerzy. Czy talerz może być dziełem sztuki? Co można na nim namalować? Na czym polega projektowanie synestetyczne? Na warsztacie obejrzymy różne ceramiczne naczynia, zastanowimy się też, czy kolor i kształt talerza może wpłynąć na nasze postrzeganie potraw i apetyt. Wcielimy się w dizajnerów i zaprojektujemy własne autorskie naczynia.

Poczuj to!, prowadzenie: Marta Frank, 20 października
Podczas warsztatu skupimy się na zmyśle zapachu. Co ma wspólnego kompozycja malarska z kompozycją zapachową? Czy obraz może przywołać skojarzenia z konkretnym zapachem? Czy zapach można zobaczyć? Na kolejnym spotkaniu z cyklu mocno poczujemy siłę abstrakcji i pokażemy jak pachnie.

 Listopad: 10,17

Tekstury i faktury, prowadzenie: Natalia Czarcińska, 10 listopada
Jak ważny jest dotyk w odbiorze świata? Jak odbierać sztukę jeśli w muzeach i galeriach wszędzie zakazane jest jest dotykanie dzieł? Jak osoby z dysfunkcją wzroku postrzegają świat? Wykorzystując pęczniejące farby, wypukły druk i haft postaramy się poznać abstrakcje w inny sposób.

A na deser…, prowadzenie: Anna Królikiewicz, 17 listopada
Podczas warsztatów porozmawiamy o materii dzieła sztuki. Wspólnie zastanowimy się z czego można stworzyć obiekt artystyczny i czy istnieją granice w twórczej ekspresji. Wykonamy też własne prace z nietypowych materiałów, działających na ludzkie zmysły.

Wersja do druku
Wersja PDF