Vivaldi, tak po prostu. Magiczny wieczór z muzyką mistrza baroku w Kościele Garnizonowym
"Cztery pory roku" to jeden z najpiękniejszych utworów o charakterze ilustracyjnym, pełen nowatorskich zabiegów kompozycyjnych, wyróżniających to dzieło szczególnie w czasie, kiedy zostało opublikowane (w 1725 r. w Amsterdamie). Cztery koncerty na skrzypce solo z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej powstały, by zilustrować cykl anonimowych sonetów (o ich autorstwo można podejrzewać samego kompozytora). Cztery sonety wpisane w partyturę charakteryzują kolejne pory roku w niezwykle obrazowy sposób, co Vivaldi genialnie przełożył na język dźwięków i nadał swojemu dziełu malarskiej głębi, rozmaitych perspektyw oraz swoistej harmonii barw (utwór ukazał się w zbiorze 12 koncertów zatytułowanym "Il cimento dell'armonia e dell'inventione" - "Spór między harmonią a wyobraźnią"). "Cztery pory roku" pozostają do dziś doskonałym przykładem barokowego nurtu malarstwa dźwiękowego ("imitazione della natura").
Koncert „Po prostu Vivaldi” odbędzie się na kilka dni przed tegorocznymi Świętami Wielkanocnymi w Kościele Garnizonowym w Kaliszu, wczesnobarokowej perle architektury sakralnej, którą stworzył włoski architekt – jezuita Jan Maria Bernardoni. W niezwykłym otoczeniu i wyjątkowym czasie zabrzmi także "Stabat Mater" - pierwsza kompozycja religijna Vivaldiego, którą u kompozytora zamówiono z okazji święta Siedmiu Boleści Maryi, a jej premiera miała mieć miejsce 18 marca 1712 roku w jego rodzinnej Brescii. Skromne instrumentarium dzieła to wynik dopasowania zamówionej kompozycji do możliwości ówczesnej orkiestry w Brescii (głos solowy (alt), smyczki i basso continuo). „Stabat Mater” Vivaldiego to jeden z jego najbardziej ascetycznych utworów. Pozbawiony zbędnej wirtuozerii i popisów zarówno wokalnych, jak i instrumentalnych, skupia się na przekazaniu w muzyce tekstu łacińskiej sekwencji, w możliwie czytelny i bezpośredni sposób. Utwór jest pod tym względem wyjątkowy także na tle pozostałej twórczości włoskiego mistrza baroku - nie ma drugiego tak wyciszonego i skoncentrowanego na introwertycznych emocjach dzieła w jego repertuarze. Co ciekawe, "Stabat Mater" właściwą sławę zdobyło dopiero po ponad dwustu latach od powstania! Na festiwalu Settimana Vivaldiana w Sienie w 1939 r. za sprawą amerykańskiej skrzypaczki i muzykolożki Olgi Rudge, słynnego poety Ezry Pounda (i męża artystki) oraz kompozytora Alfreda Caselli dzieło Antonio Vivaldiego zostało wykonane po praz pierwszy od swojej premiery w początkach XVIII w. Obecnie utwór ten, obok innych kompozycji Antonio Vivaldiego, należy do złotego kanonu muzyki barokowej.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej podczas tego pięknego koncertu poprowadzi maestro Ruben Silva, a w rolach solistek podziwiać będziemy skrzypaczkę Karolinę Nowotczyńską i mezzosopranistkę Annę Radziejewską.
Karolina Nowotczyńska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a także Richard Wagner Conservatory w Wiedniu, w klasie prof. Igora Petrushevskiego, ukończyła studia doktoranckie w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki i ma na swoim koncie szereg nagród w prestiżowych konkursach międzynarodowych, m.in. I miejsce, oraz wszystkie nagrody specjalne w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Osace (Japonia 2016), I miejsce w Międzynarodowym Konkursie w Padwie (2014), czy I miejsce w konkursie Classic Pure Vienna w Wiedniu (2018).
Anna Radziejewska jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych, występowała w licznych teatrach operowych oraz salach koncertowych Europy i Azji, współpracowała ze ścisłą czołówką wśród polskich i światowych reżyserów operowych - od 2004 r., po debiucie w roli Lady Macbeth w operze “Macbeth” Salvatore Sciarrino w Luzernie zaliczana jest do czołowych wykonawczyń utworów kompozytora na świecie. Artystka posiada również bogaty repertuar koncertowy, na który składają się recitale pieśni i muzyki kameralnej, dzieła oratoryjne i wokalno-instrumentalne, czy koncerty z zespołami muzyki dawnej. W 2021 r. zaprezentowała swój debiut reżyserski – filmowy spektakl „Eroi(ne)” dla Polskiej Opery Królewskiej, a w 2022 r. przygotowała scenariusz i reżyserię filmu „Amazonki – symfonie kobiecości” dla Festiwalu Dramma per Musica, będąc jednocześnie wiceprezeską Stowarzyszenia Dramma per Musica - organizatora Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica oraz festiwalu Dramma per Musica w Warszawie.
W roli prowadzącej wystąpi podczas tego szczególnego, przedświątecznego i niezwykle nastrojowego koncertu dziennikarka Radia Poznań - Danuta Synkiewicz.
„Po prostu Vivaldi”
10 kwietnia 2025 r. (czwartek), godz. 19.00, Kościół Garnizonowy w Kaliszu (ul. Kolegialna 2).
program
Antonio Vivaldi - Cztery pory roku, Stabat Mater
wykonawcy
Karolina Nowotczyńska - skrzypce
Anna Radziejewska – mezzosopran
Ruben Silva - dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Danuta Synkiewicz - prowadząca
bilety: 50 zł (bilet normalny) i 40 zł (bilet ulgowy)
do nabycia online: Filharmonia Kaliska: tutaj lub Bilety24.pl: tutaj
lub w kasie biletowej Filharmonii Kaliskiej, Aleja Wolności 2, 62-800 Kalisz, od wtorku do piątku w godz. 12:00 - 17:00
tel.: +48 62 757 07 48, e-mail: bilety@filharmoniakaliska.pl
Rezerwacji biletów można dokonywać telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub osobiście w godzinach otwarcia kasy.
UWAGA: Organizator koncertu – Filharmonia Kaliska, informuje, że nie będzie prowadził sprzedaży biletów bezpośrednio przed koncertem w miejscu wydarzenia. W dniu koncertu, kasa Filharmonii Kaliskiej będzie czynna w godz. 12.00 - 17.00 w biurze przy Alei Wolności 2. Organizator wydarzenia zachęca do wcześniejszego zakupu biletów w kasie Filharmonii Kaliskiej lub online.