Segregacja odpadami - obowiązki właścicieli nieruchomości

Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Kalisza określa "Regularni utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Kalisza", stanowiący załącznik do uchwały Nr IX/123/2019 Rady Miasta Kalisza z dnia 14 maja 2019 r.

Za właściciela nieruchomości uważamy współwłaściciela, użytkownika wieczystego, osoby i jednostki organizacyjne posiadające nieruchomości w zarządzie oraz inne podmioty władające nieruchomością.

Obowiązki właścicieli obciążają również wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe.

Obowiązki właścicieli - nieruchomości zamieszkałe.

W zamian za wniesioną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, Miasto Kalisz zleca wyposażanie nieruchomości w pojemniki przedsiębiorcy realizującemu umowę na odbiór odpadów.

Odpady komunalne powinny być zbierane w szczelnych, zamykanych pojemnikach, spełniających wymagania obowiązujących norm.

Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o pojemności uwzględniającej:
- liczbę osób korzystających z pojemników,
- częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości,
- średnią ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na danej nieruchomości.

Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników i worków do gromadzenia odpadów komunalnych ponosi właściciel.

Obowiązki właścicieli - nieruchomości niezamieszkałe.

Właściciele nieruchomości, na których prowadzona jest działalność nieobjęta systemem gospodarowania odpadami komunalnymi przez Miasto Kalisz, zobowiązani są do podpisania umowy na odbieranie i zagospodarowanie odpadów powstających w wyniku tej działalności z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej prowadzonej przez Prezydenta Miasta Kalisza oraz do wyposażenia nieruchomości w pojemniki w wielkości dostosowanej do ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów.

Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy ustawiać na terenie własnej nieruchomości, w miejscach dostępnych zarówno dla użytkowników jak i pracowników podmiotu odbierającego odpady. Dopuszczalne jest ustawienie pojemników do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomości sąsiadującej, po uzyskaniu zgody właściciela.

W przypadku braku dostępu do pojemników dla pracowników podmiotu odbierającego odpady komunalne, właściciel nieruchomości zobowiązany jest w dniu odbioru odpadów komunalnych, do godz. 7.00, wystawić pojemniki przed wejściem na teren nieruchomości, w takim miejscu, aby nie utrudniały ruchu pieszych i pojazdów i możliwe było jak najszybsze ich opróżnienie.

Właściciele nieruchomości w ramach prawidłowego postępowania z odpadami, powinni dążyć do zmniejszania ilości wytworzonych odpadów komunalnych oraz prowadzenia selektywnej zbiorki odpadów komunalnych dla osiągnięcia założonych celów określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.

Ponadto:

do obowiązków właścicieli nieruchomości, objętych zorganizowanym odbiorem odpadów, należy złożenie do Prezydenta Miasta Kalisza deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. (Czytaj więcej o deklaracjach)

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszona jest za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec.

Wersja do druku
Wersja PDF