Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej – Kalisz
Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej – Kalisz
Celem projektu jest zwiększenie liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego oraz poprawa jakości infrastruktury pieszo-rowerowej na terenie Miasta Kalisza. Efektem realizacji projektu ma być ograniczenie wykorzystania środków transportu indywidualnego - samochodów osobowych, na rzecz komunikacji miejskiej oraz podróży rowerem.
Projekt kierowany jest bezpośrednio do mieszkańców Kalisza oraz mieszkańców pozostałych gmin Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej (AKO) pracujących/uczących się w Kaliszu, ale i innych osób odwiedzających Kalisz.
W ramach projektu przewidziano do realizacji zadania z obszaru rozbudowy infrastruktury transportu miejskiego:
-
Budowę węzła przesiadkowego w Kaliszu przy ul. Złotej/Majkowskiej. W ramach zagospodarowania terenu węzła przewidziano wykonanie: budynku otwartego garażu Park&Ride (P&R) z 3 kondygnacjami nadziemnymi wraz wymaganymi instalacjami i parkingiem dla rowerów Bike&Ride (B&R); dwóch nowych przystanków autobusowych; układu komunikacyjnego węzła wraz z miejscami parkingowymi dla autobusów; zagospodarowania terenu węzła wraz z wyposażeniem we wszystkie projektowane elementy. W ramach inwestycji zaplanowano montaż instalacji OZE, zielono-błękitne rozwiązania i rozwiązania gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Projektowany w ramach projektu węzeł przesiadkowy wraz z P&R będzie miejscem w pełni dostosowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zapewniającym możliwość bezpiecznego pozostawienia samochodu/roweru i kontynuowania podróży z wykorzystaniem autobusu miejskiego.
-
Budowę dróg dla pieszych i rowerów wraz z kładką pieszo-rowerową, które uzupełnią siatkę dróg pieszych i rowerowych Miasta Kalisza i AKO, w tym:
- przebudowa ul Majkowskiej w Kaliszu na odc. od węzła przesiadkowego do al. Wojska Polskiego polegająca na budowie drogi dla pieszych i rowerów;
- przebudowa ul. Złotej w Kaliszu na odcinku od Ronda Żołnierzy Niezłomnych do ul. Długosza polegająca na budowie drogi dla pieszych i rowerów;
- przebudowa ul. Długosza w Kaliszu na odcinku od ul. Złotej do ul. Majkowskiej polegająca na budowie drogi dla pieszych i rowerów;
- przebudowa ul. Złotej w Kaliszu na odc. od Ronda Żołnierzy Niezłomnych do ul. Bażanciej polegająca na budowie drogi dla pieszych i rowerów;
- rozbudowa ul. Szlak Bursztynowy w zakresie budowy kładki pieszo-rowerowej nad rzeką Prosną w rejonie mostu Św. Wojciecha w Kaliszu.
Zakres projektu dopełniają zadania związane z edukacją i informowaniem mieszkańców Kalisza i AKO w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej dot. zrównoważonego transportu.
Realizacja projektu wynika i znajduje uzasadnienie w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej (SUMP AKO).
W efekcie realizacji projektu: wybudowany zostanie 1 węzeł przesiadkowy; 1 obiekt P&R, który dostosowany będzie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (w tym wyposażony będzie w 6 miejsc postojowych dedykowanych tej grupie osób); 1 obiekt B&R z 11 stanowiskami postojowymi. Projekt jest przedsięwzięciem, w ramach którego sfinansowane zostaną koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Zakłada się, że po realizacji projektu na miejscach postojowych w wybudowanym obiekcie „parkuj i jedź” zaparkowanych zostanie przynajmniej 37 500 pojazdów/rok oraz wystąpi redukcja emisji ekwiwalentu CO2 w transporcie pasażerskim.
Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.
W związku realizacją projektu informujemy, iż Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) opracowała i udostępniła narzędzie umożliwiające przekazywanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości (w tym podejrzenia o niezgodności projektu lub działań Beneficjenta środków UE z Kartą Praw Podstawowych (KPP) i Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych (KPON)) lub nadużycia finansowego w związku z realizacją projektu dofinansowanego w ramach FEnIKS. Niniejsze informacje (sygnały, zgłoszenia, skargi) mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą:
- poczty tradycyjnej - w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa,
- skrzynki nadawczej ePUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, o których mowa w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.),
- formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl,
- mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl,
- doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.
Zgłoszenie w każdej z powyższych form odnosi takie skutki, jakby było przekazane w formie pisemnej.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Kwota wkładu własnego: | 22 639 886,83 PLN |
Kwota dofinansowania: | 49 049 233,81 PLN |
Całkowity koszt projektu: | 71 689 120,64 PLN |
Źródło finansowania: | Projekt jest dofinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (Priorytetu FENX.03 Transport miejski, Działania FENX.03.01 Transport miejski) |
Organ realizujący projekt: | Miasto Kalisz |
Okres realizacji projektu: | 08.08.2025 do 29.09.2028 |