e-Doręczenia dla podmiotu publicznego

Od 1 stycznia 2025 r. podmioty publiczne wskazane w ustawie  mają obowiązek korzystania z e-Doręczeń (zgodnie z Komunikatem Ministra Cyfryzacji).

Od tego dnia podmioty publiczne  muszą:

  • mieć adres do e-Doręczeń wpisany do bazy adresów elektronicznych (BAE),
  • doręczać pisma na adres do e-Doręczeń podmiotom, które z niego korzystają.

Podstawą prawną działania rejestrowanego doręczenia elektronicznego są:

Czym są e-Doręczenia

  • Są usługą zaufania świadczoną na podstawie rozporządzenia eIDAS i norm ETSI. Opisują one m.in. kwalifikowane podpisy elektroniczne, pieczęcie elektroniczne, elektroniczne znaczniki czasu, a także odpowiednie dla nich certyfikaty.
  • Zastąpią korespondencję na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
  • Są równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Jakie są opłaty za przesyłki w e-Doręczeniach?

Korespondencja wysyłana do podmiotu publicznego za pomocą publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) jest darmowa dla wszystkich.

Pomioty publiczne, które wysyłają przesyłki elektroniczne (PURDE) i hybrydowe (PUH) do podmiotów niepublicznych, ponoszą opłaty zgodne z aktualnym cennikiem operatora wyznaczonego – Poczty Polskiej S.A.

Więcej informacji o opłatach w e-Doręczeniach.